۱۳۹۶ مهر ۱, شنبه

آمار بالای ترک تحصیل دختران مرزنشین، ازدواج/ کمبود فضاهای آموزشی یا فقر

چندی پیش تحلیلی منتشر شده بود مبنی بر اینکه ۵۰ درصد دانش آموزان دختر مناطق مرزنشین به علت ازدواج های زودهنگام ترک تحصیل میکنند.
در این متن کوتاه میخواهیم قدری به عقب تر برگردیم و ریشه ی اصلی پدیده را بیان کنیم آن هم براساس تجربه و بازدیدهای میدانی که داشته ایم.
به نظر بنده و طبق مشاهدات عینی که در این چند سال داشته ایم علت اصلی ترک تحصیل و ازدواج دختران این مناطق چیزی فراتر از مسایل فرهنگی است و بیش تر ریشه در مسایل اقتصادی خانواده ها و کمبود مدارس دارد.
هنگامی که خانواده ها تمکن مالی لازم را ندارند مجبور هستند که دختران و حتی پسران را از مدرسه گرفته و دختران را راهی خانه ی بخت کنند و پسران را راهی بازار کار (بررسی انواع آن در این متن مقدور نیست) و با همین شرایط است که آمار تارکان و بازماندگان از تحصیل در استان ما به رقم وحشتناک
۱۲۰ هزار نفر میرسد(خیلی هم به آمار و ارقام فعلی دل خوش نمیکنیم که ادعای جذب اکثریت از طریق آ و پ میشود، چرا که به عنوان یک دبیر میدانیم که اکثریت صرفا شناسنامه هایی هستند برای ثبت در سیستم و کاهش آمار و نه افراد واقعی مشغول به تحصیل).
چندین سال است که از طریق مجمع آموزشی، امور مدرسه سازی و توزیع بسته های لوازم التحریری و غیره را انجام میدهیم و به صورت میدانی بسیاری از مشکلات را مشاهده و لمس میکنیم، نمونه اش هم همین دو مورد آخر است که دیشب با آن ها مواجه شدیم، دخترانی که از نعمت پدر محروم بودند و مادران آن ها با سبزی فروشی نمیتوانستند خرج تحصیل آن ها را در آورده و ترک تحصیل کرده بودند و فراوانند چنین نمونه هایی.
فراوان هم داریم ترک تحصیل هایی که به علت مختلط بودن مدارس است و یا کمبود مدارس که باز هم برای دختران انتهایش میشود ترک مدرسه وازدواج های زودهنگام.
لذا اگر بخواهیم خیلی خلاصه و در حد و حوصله ی فضای مجازی مساله را بررسی نماییم، باید گفت که ریشه ی اصلی معضل را باید در مسایلی مانند اقتصادی و فضاهای آموزشی جستجو نمود و نه صرفا مسایل فرهنگی و ازدواج، چرا که درصد زیادی از ازدواج ها خود معلول هستند.
کافیست نگاهی هم به آمار رسمی جمعیت جوان، بیکاران مطلق، خانواده های زیر خط فقر انداخته و در نهایت سرانه ی صفر آموزشی و کمبود مدارس و مساحت استان (میانگین فاصله ی
۳۰ کیلومتری مدارس از یکدیگر! سرانه ی تقریبی فضای آموزشی یک پنجم، نسبت به میانگین کشوری ) را هم کنار آن ها قرار دهیم تا دریابیم که ریشه ی اصلی مشکل در کجاست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر